Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.
Exportnews.cat: “Moltes empreses han hagut d’abandonar posicions de comoditat per vendre per primera vegada a l’exterior”
Jaume Ventura és, juntament amb Marc Codolà, editor de continguts i fundador de Exportnews.cat, un diari digital que difon notícies sobre les exportacions d’empreses catalanes arreu del món i que neix per explicar tot el que afecta la internacionalització de Catalunya. Així mateix serveix d’altaveu d’experts que poden aportar informació de qualitat sobre el món de l’economia catalana.
Edat: 30 anys
Professió: periodistes
Idiomes: català, castellà i anglès
L’entrevista: A la que ens vam assabentar que aquest diari sortia al mercat ens vam interessar. Sempre és interessant que neixin noves publicacions que ens ajudin a entendre el món de l’exportació a Catalunya. Amb l’ajuda de la nostra amiga Mary de BTV els hi vam enviar un e-mail i ràpidament van dir que volien formar part del nostre blog.
Com us presentaríeu breument als nostres lectors? Quina és la vostra trajectòria professional?
Som un grup de professionals inquiets que ha posat en marxa un diari de notícies del món de l’exportació. Ens agrada poder aprofitar les possibilitats de les xarxes socials per fer periodisme. Mai havia estat tan a l’abast de tothom muntar una plataforma on poder escriure i difondre sobre qualsevol temàtica i creiem que això s’ha d’aprofitar.
Com i quan sorgeix la idea de crear un diari com Exportnews.cat?
Sorgeix arran de les inquietuds i l’interès per les qüestions econòmiques. El periodisme econòmic, ja des d’abans de la crisi, s’ha anat convertint en una informació cada cop més valuosa i avui els riscos tan forts als quals s’enfronten les empreses fan necessari disposar de la màxima informació possible. A Catalunya hi ha milers d’empreses, petites i mitjanes, que generen cada dia milers de notícies positives. Sovint, però, per la mida d’aquestes empreses no acaben de sortir als mitjans de comunicació.
Certament hi havia la necessitat d’omplir aquest buit d’informació?
El que hem vist és que els diaris sí que es fan ressò de les notícies del món de l’exportació, però es troben amagades o repartides per les seccions d’economia dels diaris generalistes. Nosaltres volem oferir una plataforma on generar i oferir totes aquestes notícies i poder seguir d’un cop d’ull l’actualitat de les empreses exportadores. D’altra banda, a Catalunya no hi ha un diari econòmic potent en català a l’estil Cinco Días o Expansión, tret de la magnífica feina del setmanari L’Econòmic, i òbviament, tot i que no pretenem fer la feina que fan aquests gegants de la informació, creiem que entre tots podem ajudar a difondre l’activitat de les empreses catalanes.
Podem dir que Exportsnews.cat ha sorgit com un diari amb una visió de l’economia positiva, motivadora?
Sí, a Europa se sorprenen com en una regió amb un PIB tan elevat no disposi de grans multinacionals equiparables a les d’altres regions punteres. Això vol dir que Catalunya es composa d’un enorme teixit empresarial de mida petita i mitjana que són les que sostenen l’economia.
Totes aquestes empreses generen moltíssimes notícies positives que contrasten amb les notícies negatives i desesperants que veiem cada dia als mitjans de comunicació.
Hem vist que el seu diari inclou una secció d’opinió i un bloc signat per Joan Carles Arredondo, cap d’economia El 9 Nou Vallès Oriental. Quin valor pensen que aporten al seu diari les notícies de caire més bé interpretatiu? Per què penseu que són importants pels lectors meta?
Creiem que aporten un to més relaxat i de reflexió al diari. No volem que les nostres notícies s’acabin limitant en “aquesta empresa entra en aquest mercat o tal altra ven tot el que produeix a tal país”. Seria una visió molt pobra i per tant les reflexions que ens aporten tant en Joan Carles Arredondo, com la Gemma Aguilera del setmanari El Temps, o l’Abel Sierra ajuden a completar els continguts amb altres temàtiques, des de textos polítics, econòmics o referents a la gestió d’infraestructures. Properament esperem comptar amb altres col·laboradors.
Creieu que la crisi econòmica que patim actualment és una oportunitat per l’exportació en general (i la catalana en particular)?
Certament, pels polítics incompetents que hem tingut, per l’espoli de recursos que hem patit o pels motius que sigui, moltes empreses s’han convertit en inviables mantenint només les vendes al mercat espanyol. És molt fàcil lloar la capacitat de Catalunya per vendre a l’exterior, però aquest augment no és casual. Simplement les empreses s’han vist obligades a vendre fora perquè han vist que l’economia espanyola està enfonsada i aquí ja no hi ha res a fer. Moltes empreses que funcionaven bé han hagut ara d’abandonar posicions de comoditat per vendre per primera vegada a l’exterior amb totes les inseguretats i riscos que això comporta.
Catalunya lidera les exportacions de l’Estat Espanyol amb un 26,2%. Per què creieu que els empresaris catalans han tingut més necessitat d’obrir les seves fronteres?
La necessitat l’han tingut empreses de tot arreu, però aquí per la posició estratègica del país i per la tradició exportadora de Catalunya entenem que s’ha sabut fer millor.
A nivell professional, heu recorregut alguna vegada a una agència de traducció, o a un traductor o intèrpret, etc.?
No, però properament en farem ús per al nostre diari.
Podries explicar-nos alguna anècdota lingüística curiosa amb la que t’hagis trobat durant aquests anys?
Bé, a Catalunya és comú patir lapsus amb el castellà. Un cop vaig trucar a premsa de l’Audiència Nacional a Madrid i vaig preguntar per la ‘caserna’ de la Guardia Civil. Òbviament no em van entendre.
Contacte amb ells:
T’ha agradat el nostre post? Rep la nostra newsletter mensual amb el millor contingut del nostre blog.
Posts relacionats:
#54. Internationalization – Comapanies with language skills have more business opportunities
#66. Globalización y comunicación: ¿te estás enterando de todo?